Manglende rustbeskyttelse, høj luftfugtighed og et klima med meget skiftende temperaturer gør, at bilerne ruster hele året rundt i Danmark. Det betyder at den galvanisering eller zinkbelægning, som bilfabrikkerne har givet bilen som regel er utilstrækkelig og højst vil udsætte rustangrebog rustgennemtæring. En god supplerende rustbeskyttelse med pava, dinitrol, tektyl eller tektrol vil afværge udviklingen af rust.Vær opmærksom på at den rustgaranti bilen leveres med som regel kun dækker rustskader der er forårsaget af  "inden fra kommende rust". Og så er det kun karrosseriet, der er dækket.  De dele der befinder sig i bilens undervogn er ikke omfattet af bilfabrikkernes rustgaranti. I praksis betyder det at rustskader på undervognskomponenter som bundkar, bremserør og øvrige mekaniske dele i bilens undervogn ikke er omfattet af rustgarantien.Det er derfor vigtigt at bilen hurtigt efter anskaffelsen får en supplerende rustbeskyttelse, lavet af et anerkendt rustbehandlingscenter. Her er det vigtigt at sikrer dig tre ting inden man køber rustbeskyttelse. 
  1. En ordentlig, effektiv og grundig rustbehandling én dag tager to dage.
  2. Inderskærme og dækplader skal afmonteres så afrensning kan foretages med vand før bilen tørres i tørreanlæg.
  3. Pris og kvalitet hænger også sammen når det gælder rustbeskyttelse. Så vær opmærksom på urealistiske priser.
Det er et kvalitetstegn hvis rustbehandlingscentret er tilsluttet en kontrolordning fx. FDM eller Teknologisk Institut. De vil nemlig som en del af deres kvalitetssikring forlange, at der bruges modelspecifikke sprøjteskemaer til at styre rustbehandlingen af bilen. Der er også meget god information at hente i forbrugerombudsmandens garantibestemmelser.

Der er mange fordele ved at rustbeskytte bilen først og midt på sommeren. Rustbeskyttelsescentrene har bedre tid på den årstid. For når efteråret starter får alle rustbehandlingscentrene travlt. Så skal alle de bilejere der ikke nåede at få gjort det om sommeren nå at få antirust behandlet bilen i en stigende travlhed. Alt andet lige vil en behandling blive bedre, når den bliver udført på et tidspunkt hvor der er god tid. Det er også nemmere at finde et tidspunkt der passer både ind i ens egne planer og rystebeskyttelsescentrets. Og så skal man huske på, at sommerens varme gør, at rustbeskyttelsesprodukter bliver tyndere, når temperaturen stiger. Det gælder både pava, dinitrol og tektrol. Det er derfor en fordel at udendørstemperaturen er høj, når bilen bliver behandlet. Det gør det nemmere for rustbeskyttelsen at trænge ind i alle bilen karosserisamlinger. 
Her har du et par tip, før du bestiller din anti rust behandling:
  1. Aftal en pris før du bestiller.
  2. Bed om at se det sprøjteskema som din bil skal behandles efter
  3. Bed om at blive kontaktet hvis der findes gennemtæringer, inden bilen bliver behandlet
  4. Check om rustbeskyttelsescentret er tilsluttet en kontrolordning
  5. Spørg om de er villige til en efterfølgende uvildig kontrol
 TAGS: rust | rustangreb | sprøjteskema | rustbehandling | rustbeskyttelse | rustgaranti | rustskade | lakbehandling | lakpolering | autolakering |