En smart løsning på udbringning af dagligvarer



På vej hjem fra arbejde sad jeg i toget over for en ung kvinde. Jeg lagde mærke til hende fordi hun forgæves forsøgte at komme i kontakt med en person via sin mobil. Mobilen brugte hun forgæves og uden held. Hun virkede bekymret over et eller andet.

Endelig - Mobilen blev taget, der var forbindelse. Jeg kunne se hendes bekymring aftage. Det var ægtefællen. Af brudstykker fra deres samtale kunne jeg gennem støjen fra toget forstå, at hun var usikker på om deres dreng var blevet hentet i børnehaven af ægtefællen. Hun havde derfor besluttet at tage direkte til børnehaven for at kunne hente drengen inden børnehaven lukkede. Drengen var hentet og alt var som det skulle være. Et lille uheld i den daglige kommunikation i forsøget på at holde det moderne menneskes travle og kompakte hverdag sammen.

Det var en streg i regningen for egentlig kunne jeg forstå på samtalen at det var planen at handle dagligvarer på vejen hjem. Der var inviteret gæster til aften og der skulle også laves lidt lækkert til dem. Indkøbet havde hun stadig til gode. Hvad der videre hente fik jeg ikke fat på. Toget stansede ved næste station og pludselig var min medpassager stået af toget. Rejst videre videre i sit liv ad et andet spor.

Men episoden fik mig til at tænke tilbage til den tid hvor detailhandlen var meget finmasket og der altid var mulighed for klare en masse indkøbsbehov lokalt. I mange tilfælde kunne man bare ringe til købmand Mortensen og slagter Hansen og bestille det man nu lige stod og manglede. Så kunne man hente varerne når man gik forbi på vejen hjem. Men sådan er det ikke længere. De mange små nærbutikker er forsvundet og i stedet har vi fået rigtig store indkøbsbutikker der ofte ligger langt fra det sted man selv bor. Til gengæld kan man købe alt hvad hjertet kan begærer hvis man altså bare selv møder op. Går indkøbsturen i butikken, betaler ved udgangen og fragter lasten hjem med det offentlige. På cyklen eller hvis man er heldig i bilen.

Uden tvivl er indkøbet blevet billigere hvis man ser sig godt for og køber stort ind. Men om det er blevet nemmere at være forbruger tror jeg næppe. Heldigvis er mange detailvare forretninger, store som små, begyndt at genopfinde fortidens bekvemmeligheder. De har fået øje på praktiske i at kunne tilrettelægge sine indkøb når man har tid til det, betale det og få det leveret lige til døren når det passer en bedst.

Nogle virksomheder tilbyder endda at levere varer på tidspunkter hvor man er hjemme eller har bedst tid til at modtage dagligvarerne. Selvfølgelig er det ikke gratis at få den service. Men hvis man spørger den travle forbruger, er mange ofte villig til at betale et gebyr eller en mindre overpris for at kunne tilrettelægge indkøbet stille og roligt når familien om aftenen er faldet til ro.

Ekstra tid, i en travl hverdag hvor hele familien er i gang er meget værdifuld. Så det er forståelig at udbringning af dagligvarer igen er ved at komme på mode. Men i en form hvor smarte og brugervenlige internetløsninger har afløst den telefoniske bestilling eller behovet for at møde op i butikken. Måske vil vi  med tiden se små og mindre detailhandlere slå sig sammen og laver en koordineret bestilling og udbringning. Måske efter samme model som landmændene gjorde med andelsbevægelsen. Dengang var det stordriften og teknologien der skabte succesen. I dag har vi Internettet, som er vor tids banebrydende teknologi. Perfekt til at skabe et produktivt samarbejde på tværs af mange faglige skel. Den næste generation med sociale netværk har jo netopvist sig at rumme en helt utrolig styrke.

Jeg tror, at vi som travle forbruger i et moderne samfund gerne vil have adgang til moderne former for udbringning af dagligvarer. Vi venter bare på at  en iværksætter M/K tager initiativ. Kom frit frem. Hvor gemmer du dig!

Medens vi venter på fremtiden smarte og digitale løsning på udbringning af dagligvarer er der nogle virksomheder til en hvis grad har taget fat på opgaven. Nogle af dem vil jeg liste her. Med tiden vil listen indeholde eksempler på butikker der udbringer varer lokalt, regionalt og landsdækkende.

Landsdækkende udbringning af dagligvarer
  • a
  • a
Regional udbringning af dagligvarer
  • b
  • b
Lokal udbringning af dagligvarer
  • c
  • c


vn | fk | bi